Voys stopt dataverzameling per direct na winnen kort geding bewaarplicht

12 MAART 2015, GRONINGEN
Zakelijk telecomaanbieder Voys stopt met het onnodig lang opslaan van telefoongegevens van klanten. Dat maakt de provider donderdagochtend bekend. Het besluit is een logisch vervolg op de uitspraak in het kort geding inzake de Wet Bewaarplicht Telecommunicatie. Kort geding bewaarplicht Voys spande samen met zes andere partijen een kort geding aan tegen de Nederlandse staat, omdat de wet in strijd is met fundamentele grondrechten van de mens die privéleven, communicatie en persoonsgegevens beschermen. Iets dat eerder al werd opgemerkt door het Europees Hof van Justitie. In het kort geding werd Voys samen met andere eisende partijen in het gelijk gesteld met het gevorderde. Dat betekent dat de provider niet langer verplicht is om de telefoongegevens van klanten op te slaan.

Kort geding bewaarplicht

Zelf beslissen

Voys is de eerste telecomaanbieder die de strijd aanging tegen de bewaarplicht. Klanten van Voys kunnen binnenkort zelf aangeven of hun gegevens bewaard moeten worden of dat Voys de gegevens moet verwijderen. Daarin is Voys uniek. Andere telecomaanbieders als KPN en Vodafone hebben aangegeven de gegevens te verwijderen. Voys is van mening dat een klant zelf moet kunnen beslissen wat er met haar data gebeurt.

Hoger beroep

De kans bestaat dat de Staat in hoger beroep gaat tegen de uitspraak. Daarom worden eerder verzamelde gegevens voorlopig niet direct verwijderd. Wel kunnen klanten binnenkort aangeven hoe lang nieuw verzamelde gegevens mogen worden opgeslagen. Een situatie waar Voys al lang naar uitzag. De uitspraak is een belangrijke stap in de strijd tegen de inbreuk op de privacy van burgers.

Citaten
""Het is prachtig dat er zoveel bedrijven samen zijn gekomen rond dit onderwerp, omdat wij dit allemaal erg belangrijk vinden. Voys bestaat omdat we de telecomsector mooi willen maken en klanten willen bevrijden. Vandaag hebben we daarin een hele grote stap gezet, want alle telecomoperators gaan dit aanpassen."" Mark Vletter