We verplaatsten ons bedrijf 1279 km en niemand merkte het

Je bedrijf, inclusief medewerkers, voor één week verplaatsen naar het buitenland. Zakelijk telecomaanbieder Voys uit Groningen brengt dit ambitieuze project op dit moment ten uitvoer. Van 1 t/m 8 oktober verblijft het bedrijf - dat VoIP-telefonie levert voor de zakelijke markt en volledig ‘in de cloud’ werkt - in het Spaanse Girona. 34 mensen werken er een week lang in een speciaal daarvoor ingericht huis… En er is geen klant die daar iets van merkt.

De avonturen van Voys zijn te volgen via www.eenweekwerkeninhetbuitenland.nl en via @workweektweets.

In de cloud

Telefonie, CRM-systeem, documentopslag: bij Voys staat alles in ‘de cloud’. Hierdoor hebben de medewerkers van Voys de vrijheid om te werken waar ze willen: op het hoofdkantoor in Groningen of op een zonnige locatie in Girona, Spanje. De verplaatsing van het bedrijf en het slagen van het project hebben één grote voorwaarde: het internet moet perfect zijn. Voor een telefoongesprek is ongeveer 100 kb/s up- en downloadsnelheid nodig en voor tien gelijktijdige gesprekken is de vereiste downloadsnelheid 1 Mb/s up- en downloadsnelheid.

Satelliet en WiMax straalverbinding

Omdat gelijktijdig bellen en werken via de plaatselijke internetverbinding niet mogelijk is, heeft Voys een satellietschotel meegenomen vanuit Nederland. Het internetverkeer voor ‘werken in de cloud’ gaat via deze schotel; de telefonie verloopt via de plaatselijke WiMax straalverbinding. Laatstgenoemde moest bij aankomst qua capaciteit opgeschroefd worden naar 2,7 MB/s. Hiermee kunnen 20 gelijktijdige gesprekken gevoerd worden: meer dan genoeg voor de medewerkers van de zakelijk telecomaanbieder. Hoewel de internetverbinding via de satellietschotel af en toe wat hick-ups vertoonde, werkt het bellen via de WiMax vanaf het eerste moment perfect. De klanten van het bedrijf merken daardoor niets van de tijdelijke verhuizing naar Spanje.

Hoe werkt het?

Voice over IP betekent vrij vertaald ‘bellen via internet’. De nummers van Voys zijn geregistreerd op een telefonieplatform in de cloud. Toestellen worden aangesloten op het internet en het platform herkent de registratie. Of dat nu in Nederland, Spanje of in Australië is. Dit betekent dat de medewerkers Voys bereikbaar blijven op hun Nederlandse nummer gedurende de week dat zij in Spanje aan het werk zijn. Op de eerste dag werden 14 nieuwe klanten aangesloten, allen met de illusie dat het bedrijf die dag vanuit Groningen opereerde.

Voys is een van de grootste zakelijke operators op het gebied van hosted (VoIP) telefonie. Het bedrijf, dat is ontstaan in 2006 als een spin-off van TNO, is de laatste jaren genomineerd voor diverse awards, waaronder de Deloitte Fast 50 (in 2012, 2013 en 2014), de FD Gazellen (Gouden Gazelle 2013) en het Slimste Bedrijf van Nederland (2013). Voys biedt voornamelijk diensten voor het MKB, maar heeft ook klanten als MSI, AVG en Disney. Naast Nederland heeft Voys een kantoor in Zuid-Afrika en breidt in 2015 uit naar andere Europese landen.

Citaten
""We werken een week lang in Spanje, terwijl onze klanten denken dat we in Groningen zitten"" Anniek Ottens