Voys sleept Nederlandse overheid voor de rechter als Wiv in werking wordt gesteld.

Zakelijk telecomaanbieder Voys sluit zich aan bij het initiatief een kort geding aan te spannen tegen de Nederlandse Staat. Het Groningse bedrijf maakt daarmee onderdeel uit van een coalitie van advocaten, NGO’s en IT- en techbedrijven die bezig is met de voorbereidingen van een rechtzaak tegen de WIV.

Tijdens het referendum op 21 maart heeft een meerderheid van de stemmers aangegeven tegen de invoering van de Wiv in de huidige vorm te zijn. De grootste maatschappelijke weerstand kwam op gang omdat ‘de sleepwet’ fundamentele mensenrechten schendt.

Als reactie op de uitslag van het referendum heeft de regering enkele voorstellen voor wijzigingen van de wet gedaan. Ondanks deze wijzigingsvoorstellen wordt de Wiv in de huidige vorm van kracht per 1 mei. In een brief aan de regering heeft Voys, gezamenlijk met de coalitie van privacy-voorvechters, verzocht de onderdelen van de wet die nog door de Eerste en Tweede kamer beoordeeld moeten worden, niet in te voeren.

“Je kunt de wet niet invoeren, alvorens het parlement er in ieder geval over te laten praten,” aldus Mark Vletter, oprichter van Voys. “De wijzigingsvoorstellen zijn cosmetisch, zelfs de sleepwetfunctie zit er nog in, terwijl er geen enkel bewijs is dat Nederland hier veiliger van wordt.”

Het kort geding wordt aangespannen als de overheid de invoering van de Wiv in de huidige vorm niet uitstelt.De coalitie van privacy-voorvechters bestaat naast Voys uit Bits of Freedom, Privacy First, het NJCM, de NVSA, Free Press Unlimited, BIT, Speakup en het Platform Bescherming Burgerrechten.