Groningse telecomaanbieder Voys introduceert Voys Fryslân

En waagt de stap over de Fries-Groningse grens

17 DECEMBER 2015, GRONINGEN
Zakelijk telecomaanbieder Voys introduceert vandaag Voys Fryslân, een bijzonder project waarmee de Groningse provider haar westerburen in hun eigen taal te woord gaat staan en ondersteunt bij hun vragen. Weken geleden registreerde Voys de Friese domeinnaam voys.frl. Daarmee was Voys één van de eerste Groninger bedrijven met een Fries domein. Voys begreep dat er meer gedaan moest worden om het hart van een Friese ondernemer te winnen en introduceerde daarop Voys Fryslân.

Waarom Voys Fryslân?
Miranda Smits en Bob Zuidema, beide Fries en initiatiefnemer van Voys Fryslân: “We hebben Voys Fryslân opgericht, omdat we tijdens adviesgesprekken merkten dat de drempel om klant te worden lager werd als een Friese klant ook in zijn of haar eigen taal geholpen wordt. Het praat gemakkelijker en voelt vertrouwder. Voys heeft al vele Friese klanten mogen aansluiten, waaronder bijvoorbeeld Omrop Fryslân. We zijn gaan onderzoeken wat Friese ondernemers nog meer belangrijk vinden. De Friese taal en het Fries sentiment blijken een belangrijke rol te spelen. Het oprichten van Voys Fryslân is voor ons dan ook een logische stap.”

Lezen, praten en bellen in het Fries
Voor Voys de reden om de Friese markt op een andere manier te benaderen dan de rest van Nederland. In een tijd waar wordt gesproken over het samenvoegen van de drie noordelijke provincies en de bijbehorende radio- en televisiestations, introduceert Voys een eigen Friese entiteit. Met Voys Fryslân wil de provider laten zien dat ze begrijpt wat belangrijk is voor organisaties die gevestigd zijn in Friesland. De provider kan relaties in het Fries te woord staan, heeft op voys.frl een groot gedeelte van de website laten vertalen in het Fries door Praat mar Frysk en heeft meerdere reviews en verhalen van Friese bedrijven die klant zijn bij Voys op haar website staan. Bovendien heeft voys.frl een Friese look and feel en is er een Fries nummer waarop (potentiële) klanten Voys Fryslân kunnen bereiken.

Voys hoopt met de nieuwe entiteit Friese klanten beter te kunnen helpen met hun telecomvraagstukken. Het doel is om, met hulp van Friese klanten, uiteindelijk de gehele website in het Fries te vertalen.