Nummerherkenning wordt naamherkenning

Voys maakt als eerste provider wereldwijd naamherkenning van onbekende zakelijke bellers mogelijk.

08 JUNI 2015, GRONINGEN, NEDERLAND
Zakelijk telecomaanbieder Voys lanceert een functionaliteit waarmee naamherkenning van onbekende zakelijke bellers mogelijk wordt gemaakt. De functionaliteit is ontwikkeld in samenwerking met big data speler Dataprovider en zorgt ervoor dat klanten van de provider een bedrijfsnaam in plaats van een nummer in het beeldscherm zien verschijnen, ook als het contact niet is opgeslagen in de telefoon of het CRM-pakket. Voys is wereldwijd de eerste provider die naamherkenning van onbekende bellers mogelijk maakt.

Tot voor kort was naamherkenning alleen mogelijk door zelf een telefoonnummer aan een contactnaam te koppelen en dit op te slaan in een telefoon of CRM-systeem. Door de samenwerking tussen de twee Groningse bedrijven is de opslag van contactgegevens niet meer nodig: in het beeldscherm van de telefoon is direct te zien welk bedrijf belt. Naamherkenning wordt sinds een aantal maanden getest door enkele honderden bedrijven. Zij reageerden verrast op de nieuwe functionaliteit en willen inmiddels niet meer zonder.

Websites als een mini databron
Dataprovider is een gestructureerde zoekmachine en indexeert in 40 landen alle websites. Dataprovider ziet de website van een bedrijf als een mini databron met relevante, actuele informatie zoals openingstijden, adresgegevens en telefoonnummers. Met Dataprovider kun je (in tegenstelling tot ouderwetse zoekmachines) gestructureerd zoeken naar bijvoorbeeld de naam van een bedrijf dat een specifiek telefoonnummer op de contactpagina heeft staan.

Koppeling tussen Voys en Dataprovider
Naamherkenning is gerealiseerd door een koppeling tussen het telefonieplatform van Voys en de zoekmachine van Dataprovider API te maken. Door middel van de koppeling is het voor Voys mogelijk om bij Dataprovider te zoeken naar de naam van het bedrijf. De bedrijfsnaam wordt weergegeven op het telefoontoestel zodra het over gaat.

De koppeling is real time en verwerkt op dit moment ongeveer 100.000 aanvragen per dag. De gegevens worden in enkele milliseconden uitgewisseld.

Noot voor de redactie

De functionaliteit wordt uitgelegd in een animatie. Deze geanimeerde uitleg is rechtenvrij te gebruiken en hier te vinden.

Voys is marktleider in cloud telefonie. Voys gelooft dat zakelijke telefonie beter kan. Daarom stellen we corporate functionaliteiten beschikbaar voor het MKB en werken we continu aan het verbeteren van ons telefonieplatform. Alle diensten van Voys zijn bovendien per dag aan te vragen en op te zeggen.

Over Dataprovider
Websites van bedrijven bevatten actuele informatie zoals adresgegevens, openingstijden en telefoonnummers. Dataprovider indexeert het web en structureert de data in ruim 40 landen. Van elke website worden ruim 100 variabelen opgeslagen en weer beschikbaar gemaakt in een zoekmachine. Hiermee is het mogelijk om gestructureerd te zoeken naar bijvoorbeeld: “de telefoonnummers van alle bedrijven uit Friesland die een webwinkel hebben met watersportartikelen en waar je met acceptgiro kunt betalen.”